온라인 토론 수업에서 학구적 자기효능감이 토론 참여도와 만족도에 주는 영향 분석The Effects of Academic Self-Efficacy to the Discussion Participation Levels and Satisfaction Levels in the Online Discussion Instruction
- Other Titles
- The Effects of Academic Self-Efficacy to the Discussion Participation Levels and Satisfaction Levels in the Online Discussion Instruction
- Authors
- 김태웅
- Issue Date
- 2010
- Publisher
- 한국공학교육학회
- Keywords
- 온라인 토론 수업; 학구적 자기효능감; 토론 참여도; 토론 만족도; Online discussion instruction; Academic self-efficacy; Discussion participation levels; Discussion satisfaction levels
- Citation
- 공학교육연구, v.13, no.3, pp.78 - 86
- Indexed
- KCI
- Journal Title
- 공학교육연구
- Volume
- 13
- Number
- 3
- Start Page
- 78
- End Page
- 86
- URI
- https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/118390
- DOI
- 10.18108/jeer.2010.13.3.78
- ISSN
- 1738-6454
- Abstract
- 본 연구의 목적은 온라인 토론 수업에서 학구적 자기효능감이 토론 참여도와 만족도에 미치는 효과를 살펴보는 것이다. 본연구의 결과 분석을 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 먼저, 온라인 토론 수업에서 학구적 자기효능감이 토론 참여도에 영향을미치는 것으로 나타났다. 다음으로, 온라인 토론 수업에서 학구적 자기효능감과 토론 참여도가 토론 만족도에 영향을 주는 것으로 드러났다. 이상의 연구결과를 통해, 온라인 토론 수업에서 토론 참여도와 만족도의 질적 증진을 위해 학습자의 학구적 자기효능감을 활용할 것을 제안한다.
- Files in This Item
- There are no files associated with this item.
- Appears in
Collections - ETC > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.