비실시간 온라인 토론에서 학습자의 자기조절학습전략이 토론 만족도와 참여 메시지 유형에 미치는 효과The Effects of Learner's Self-Regulated Learning Strategy to the Discussion Satisfaction Levels and Mode of Participation Message in the Non-Real-Time Online Discussion
- Other Titles
- The Effects of Learner's Self-Regulated Learning Strategy to the Discussion Satisfaction Levels and Mode of Participation Message in the Non-Real-Time Online Discussion
- Authors
- 김태웅
- Issue Date
- 2009
- Publisher
- 한국공학교육학회
- Keywords
- Non-Real-Time Online discussion; Self-Regulated Learning Strategy; Discussion Satisfaction levels; Participation Message Mode; 비실시간 온라인 토론; 자기조절학습전략; 토론 만족도; 참여 메시지 유형
- Citation
- 공학교육연구, v.12, no.4, pp.150 - 158
- Indexed
- KCI
- Journal Title
- 공학교육연구
- Volume
- 12
- Number
- 4
- Start Page
- 150
- End Page
- 158
- URI
- https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/122060
- DOI
- 10.18108/jeer.2009.12.4.150
- ISSN
- 1738-6454
- Abstract
- 본 연구의 목적은 비실시간 온라인 토론에서 학습자의 자기조절학습전략이 토론 만족도와 참여 메시지 유형에 미치는 효과를 살펴보는 것이다. 본 연구의 결과 분석을 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 우선, 비실시간 온라인 토론에서 자기조절학습전략이 토론 만족도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 다음으로, 자기조절학습전략이 인지적 차원의 참여 유형 형태에 영향을 주는 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 통해, 비실시간 온라인 토론에서 학습자의 인지적 차원의 참여와 토론 만족 수준의 향상을 위해 자기조절학습전략을 활용할 것이 제안되었다.
- Files in This Item
- There are no files associated with this item.
- Appears in
Collections - ETC > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.