Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

쓰기에 어려움이 있는 학생을 위한 쓰기중재 단일대상연구에 대한 메타분석 : 경도지적장애, 학습장애, 학습부진학생을 중심으로Meta-analysis of single subject researches for students with difficulty in writing: focusing on students with mild intellectual disabilities, learning disabilities, and low achievement

Other Titles
Meta-analysis of single subject researches for students with difficulty in writing: focusing on students with mild intellectual disabilities, learning disabilities, and low achievement
Authors
고서연백영선길한아김미령Sakura Yusuke손승현
Issue Date
2018
Publisher
대구대학교 한국특수교육문제연구소
Keywords
경도지적장애; 학습장애; 학습부진; 쓰기중재; 메타분석; students with mild intellectual disabilities; learning disabilities; low achievers; writing intervention; meta-analysis
Citation
특수교육저널:이론과 실천, v.19, no.2, pp.123 - 148
Indexed
KCI
Journal Title
특수교육저널:이론과 실천
Volume
19
Number
2
Start Page
123
End Page
148
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/80215
DOI
10.19049/JSPED.2018.19.2.06
ISSN
1598-060X
Abstract
본 연구에서는 ‘쓰기에 어려움이 있는 학생’을 대상으로 쓰기중재를 실시한 연구들을 수집하여 메타분석을 실시하였다. 이를 위해 메타ANOVA를 통해 쓰기중재의 효과크기에 영향을 미치는 조절변수들을 대상자 관련 변인인 대상자 유형, 성별, 학년, 지능지수와 중재 관련 변인인 중재유형, 중재회기, 중재시간, 쓰기영역으로 나누어 살펴보았다. 분석대상 논문은 2001년부터 2017년까지의 연구보고서 및 학술지 논문을 포함하여 총 34편이었으며, 총159개의 효과크기(Tau-U)가 도출되었다. 분석 결과, 쓰기중재연구의 쓰기능력 향상에 대한중재 및 유지의 효과성이 입증되었으며, 중재회기 및 중재시간에 따른 유의한 조절효과가 나타났다. 마지막으로 본 연구의 한계 및 시사점에 관해 논하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Son, Seung Hyun photo

Son, Seung Hyun
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE