Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

다층구조방정식을 적용한 수학흥미와 수학적 자기효능감 및 학습 환경의 관계 분석 - 한국과 싱가포르 청소년의 결과 비교An Application of Multilevel Structural Equation Model to Testing the Effect of Mathematics Self-efficacy and Educational Environment on Mathematical Interest - Comparison of results between Korea and

Other Titles
An Application of Multilevel Structural Equation Model to Testing the Effect of Mathematics Self-efficacy and Educational Environment on Mathematical Interest - Comparison of results between Korea and
Authors
이현정봉초운윤미리홍세희
Issue Date
2018
Publisher
한국교육평가학회
Keywords
Mathematical interest; Multilevel Structural Equation Model (MSEM); Partially-saturated model method; Mediating effect; PISA 2012; 수학흥미; 다층구조방정식모형; 부분포화모형방법; 매개효과; PISA 2012
Citation
교육평가연구, v.31, no.1, pp.353 - 386
Indexed
KCI
Journal Title
교육평가연구
Volume
31
Number
1
Start Page
353
End Page
386
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/80344
DOI
10.31158/JEEV.2018.31.1.353
ISSN
1226-3540
Abstract
본 연구는 다층구조방정식(Multilevel Structural Equation Model: MSEM)을 이용하여 학생 및 학생수준에서 자기효능감과 학습 환경이 수학흥미에 미치는 영향을 살펴보고자, 한국과 싱가포르의 PISA 2012 자료를 분석하였다. 연구모형의 적합성 확인을 위해 부분포화모형방법(partially-saturated model method)을 적용하였다. 연구결과, 학생수준에서는 한국과 싱가포르, 두 국가에서 공통적으로 수학적 자기효능감, 교사의 학습도음이 수학흥미에 영향을 주는 것으로 밝혀졌다. 또한, 교사의 학습도움이 수학적 자기효능감을 매개로 수학흥미에 정적인 영향을 주었다. 싱가포르의 결과에서는 한국과 달리 수학수업 분위기가 수학적 자기효능감을 매개하여 수학흥미를 높이는 것으로 나타났다. 학교수준에서는 두 국가 모두, 수학수업 분위기가 수학적 자기효능감에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났으나, 싱가포르와 달리 한국 학교수준의 수학수업 분위기는 학교 전체의 수학적 자기효능감을 매개하여 학교의 평균적인 수학흥미에 영향을 주는 것으로 나타났다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Hong, Se hee photo

Hong, Se hee
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE