1920년대 중일연합회화전람회(中日聯合繪畵展覽會)와 일본의 의도Sino Japanese Alliance Exhibition of Painting in 1920’s and the Intention of Japan
- Other Titles
- Sino Japanese Alliance Exhibition of Painting in 1920’s and the Intention of Japan
- Authors
- 김용철
- Issue Date
- 2016
- Publisher
- 동국대학교 일본학연구소
- Keywords
- 중일연합회화전람회; 일본 외무성 대지문화사업부; 와타나베 신포; Sino Japanese Alliance Exhibition of Painting; department of cultural affairs relating with China of Japanese ministry of foreign affairs; Watanabe Shinpo
- Citation
- 日本學(일본학), v.42, pp.141 - 166
- Indexed
- KCI
- Journal Title
- 日本學(일본학)
- Volume
- 42
- Start Page
- 141
- End Page
- 166
- URI
- https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/91200
- ISSN
- 1598-1134
- Abstract
- 1920년대에 5차례에 걸쳐 개최된 중일연합회화전람회는 선행연구에서 지적된 성격을 재검토할 필요가 있다. 그것은 전제가 된 1918년 일본의 외교적 방향전환과 중국의 반일감정을 완화시키고 중장기적으로는 중국대륙을 침략하는 데 필요한 환경조성을 위한 정책의 산물이었고, ‘문화적으로 유도부액’하려는 일본의 외교적 방침에 의해 행해진 ‘부드러운 침투’의 일환이었다. 그 점은 1924년 제3회 전람회부터 외무성 대지문화사업부의 개입, 그리고 1930년대 이후 만주국과 중국대륙의 일본 점령지에서 열린 정부 주관 전람회가 ‘일지친선’을 내걸고 중일연합회화전람회와 내용과 형식상의 연속성을 보인 점에도 명확히 드러나 있다.
- Files in This Item
- There are no files associated with this item.
- Appears in
Collections - College of Liberal Arts > Korea University Global Institute for Japanese Studies > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.