Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

혁신학교의 협력적 거버넌스 형성과정 연구: 서울시교육청 사례를 중심으로A Study on the Process for Constructing Collaborative Governance: The Case of the Innovation School in Seoul Metropolitan Office of Education

Other Titles
A Study on the Process for Constructing Collaborative Governance: The Case of the Innovation School in Seoul Metropolitan Office of Education
Authors
신현석정용주
Issue Date
2014
Publisher
고려대학교 교육문제연구소
Keywords
innovation school; collaborative governance; network.; 협력적 거버넌스; 혁신학교; 네트워크
Citation
교육문제연구, v.27, no.2, pp.49 - 93
Indexed
KCI
Journal Title
교육문제연구
Volume
27
Number
2
Start Page
49
End Page
93
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/100049
ISSN
1226-7864
Abstract
본 연구는 학교 공동체 안에서 행위자들이 집합적으로 행동하여 제도를 형성하는데 미치는 요소를 파악하여 협력적 거버넌스 형성과정에 영향을 미치는 행위자, 상호작용, 자원의 배분, 조직 등의 구조적 측면과 규칙 규범, 인식 등의 문화적 측면을 포괄적으로 분석하고자 하였다. 연구는 서울시 교육청 관내 20개 혁신학교를 대상으로 하였으며 기본적으로 사례연구방법을 취하였다. 분석을 통해 얻은 결과를 바탕으로 본 연구는 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 혁신학교 네트워크의 행위자들의 유형과 참여유형이 변화되었다. 둘째, 혁신학교의 파트너들간의 특성과 관계가 변화하였다. 혁신학교의 협력적 거버넌스 구축과정을 통해 볼 때 파트너들의 이슈에 대한 관여수준이 높아졌으며, 파트너들의 관계가 갈등과 권한 차별에서 대체로 신뢰와 존경의 관계로 변화하였다. 셋째, 리더십의 유형이 구성원들의 상호작용의 관점으로 변화하였다. 넷째, 협력적 거버넌스의 구축에서 사회적 자본(신뢰, 규범)이 중요하다는 사실이 증명되었다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Shin, Hyun Seok photo

Shin, Hyun Seok
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE