Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

일본 메이지기(明治期) 삼육(三育) 개념의 도입과 전개A Study on the Adoption and Development of Three Concepts of General Educational Principles (Intellectual, Moral and Physical Education) in Meiji Japan

Other Titles
A Study on the Adoption and Development of Three Concepts of General Educational Principles (Intellectual, Moral and Physical Education) in Meiji Japan
Authors
한용진최정희
Issue Date
2014
Publisher
한국비교교육학회
Keywords
삼육; 지육; 덕육; 체육; 메이지기; Three Concepts of General Educational Principles; Intellectual Education; Moral Education; Physical Education; Meiji Era
Citation
비교교육연구, v.24, no.1, pp.249 - 271
Indexed
KCI
Journal Title
비교교육연구
Volume
24
Number
1
Start Page
249
End Page
271
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/100908
ISSN
1229-3903
Abstract
본 논문은 메이지기(明治期) 일본에 서구교육학이 소개되는 과정에서 삼육(三育)의 개념이 어떻게 도입되고 전개되고 있는가를 밝히는 것을 목적으로 한다. 즉 서구의 교육학 서적의 번역을 통해 삼육 관련 용어가 어떻게 번역되고 그 개념이 어떻게 정리되는가를 확인하는 작업이다. 이 글에서 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째로 일본 메이지기 삼육 개념의 도입은 일본사회의 내부적 변화에 따른 선택적 번역과 수용의 과정에 따라 1880년대에는 ‘삼교(三敎)’의 형태에서 ‘삼육(三育)’의 체계로서 정착된다. 둘째, 일본 메이지기 삼육의 개념은 일본 교육사조의 흐름에 따라 ‘삼육’의 형태는 유지하되 교육의 목적에 따라 중점을 두는 구성요소와 개념이 변용되어 전개된다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE