Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

교육정치학의 학문적 정체성: 진단과 과제의 탐색Identifying the Politics of Education: Its Diagnosis and Tasks

Other Titles
Identifying the Politics of Education: Its Diagnosis and Tasks
Authors
신현석정용주
Issue Date
2013
Publisher
한국교육정치학회
Keywords
교육정치학; 정체성; 학문; 패러다임; 학문공동체; the politics of education; identity; discipline; paradigm academic community
Citation
교육정치학연구, v.20, no.3, pp.217 - 257
Indexed
KCI
OTHER
Journal Title
교육정치학연구
Volume
20
Number
3
Start Page
217
End Page
257
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/104891
ISSN
1226-7856
Abstract
본 연구는 한국의 교육정치학이 1994년 이래 지속된 교육정치학의 학문적 위상을 정립하기 위한 부단한 노력의 하나로 교육정치학의 학문적 정체성을 논구하는데 목적이 있다. 이를 위해 먼저 교육정치학의 학문적 성격과 학문적 탐구의 관점을 밝히고, 교육정치학의 학문적 정체성을 과학적 정체성, 경계 정체성, 집단 정체성으로 개념화하여 각각의 관점에서 분석·진단하였다. 진단 결과, 교육정치학의 학문적 정체성은 학회 창립 이래 개별적으로는 진보되었으나 응집된 공동체의 일관성있는 정체성 확립 노력은 부족한 것으로 나타났다. 이에 교육정치학의 학문적 정체성 확립을 위한 과제로 패러다임의 정착과 교육정치학의 토착화를 위한 지속적인 연구역량의 구축, 학문공동체의 응집력과 결속력을 높이는 다양한 연구 주제와 방법의 강구, 융합적·간학문적 학문으로서 교육정치학의 이론체계, 개념, 연구방법론의 정교화 등이 제시되었다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Shin, Hyun Seok photo

Shin, Hyun Seok
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE