Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

IT 유창성의 관점에서 대학 교양과정의 정보교육 내용 분석The Content Analysis of Informatics Education as a General Education Course in Universities in terms of Information Technology (IT) Fluency

Other Titles
The Content Analysis of Informatics Education as a General Education Course in Universities in terms of Information Technology (IT) Fluency
Authors
노현아김자미이원규
Issue Date
2012
Publisher
한국정보교육학회
Keywords
IT 유창성; 교양교육; 정보교육; IT Fluency; General Education; Informatics Education; IT Fluency; General Education; Informatics Education
Citation
정보교육학회논문지, v.16, no.1, pp.41 - 49
Indexed
KCI
Journal Title
정보교육학회논문지
Volume
16
Number
1
Start Page
41
End Page
49
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/110164
ISSN
1229-3245
Abstract
정보사회에 적응하기 위한 정보기술의 습득은 전문지식인을 양성하는 대학에서도 필수적이다. 따라서 각 대학의 교양교육에서 효율적인 정보교육을 위해 IT 유창성을 기를 필요가 있다. 본 연구는 미국 과학원 NRC99에서 정의하고 있는 IT 유창성의 관점에서 국내 대학들의 다양한 정보 교양교육과정 분석을 목적으로 한다. 2010년 9월부터 2011년 6월까지 대학정보공시 내용을 분석한 결과, 201개 대학 중 84개교가 교양필수 과정으로 정보교육을 실시하고 있었다. 그 중 29개 대학에 대해 구체적인 교육과정 내용 분석 결과, IT 유창성 영역 중 현대기술 영역에서는 응용 소프트웨어 활용교육에 집중되어 있었다. 기초개념 영역은 일부 다루어지고 있었으나, 지적능력에서 요구되는 학습내용은 거의 다루어지지 않고 있었다. 이상과 같이 본 연구는 그 동안 초중등 교육에서만 집중되었던 정보교육을 고등교육에서 이루어져야 할 학습내용과 현황을 분석했다는 데 그 의미가 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School > Department of Computer Science and Engineering > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher LEE, WON GYU photo

LEE, WON GYU
컴퓨터학과
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE