Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

증강현실과 로봇 기술을 기반으로 한 창의적 동극활동이 유아의 언어 발달, 창의성, 과학적 태도에 미치는 효과The effects of creative dramatic activities relying on robot projector based augmented reality on young children's language development, creativity, and scientific attitude

Other Titles
The effects of creative dramatic activities relying on robot projector based augmented reality on young children's language development, creativity, and scientific attitude
Authors
현은자김정현조미헌한정혜김남규최경
Issue Date
2012
Publisher
한국유아교육학회
Keywords
증강현실; 지능형 로봇; 동극; 언어 발달; 창의성; 과학적 태도; augmented reality; intelligent robot; dramatic activities; language development; creativity; scientific attitude
Citation
유아교육연구, v.32, no.3, pp.167 - 195
Indexed
KCI
Journal Title
유아교육연구
Volume
32
Number
3
Start Page
167
End Page
195
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/110437
DOI
10.18023/kjece.2012.32.3.008
ISSN
1226-9565
Abstract
본 연구의 목적은 증강현실과 로봇기술을 기반으로 동극 활동을 개발하고, 그 교육적 효과를 살펴보고자 하였다. 서울시 성북구에 위치한 A 유치원의 만 5세 유아 24명은 실험집단으로 증강현실과 로봇 기술을 기반으로 한 동극 활동을 진행하였고, B 유치원의 만 5세 유아 24 명은 비교집단으로 일반적인 동극 활동을 진행하였다. A 집단은 증강현실과 로봇 기술을 기반으로 하되 B 집단과 동일한 그림책과 동일한 극활동의 순서대로 동극 활동을 실시하였다. 두 집단이 6주 동안의 동극 활동을 하고 난 후에 그 교육적 효과를 살펴본 결과, 증강현실과 로봇 기술을 기반으로 동극 활동을 진행한 집단이 일반적인 동극 활동을 진행한 집단에 비해서 언어 발달, 창의성, 과학적 태도에 있어서 긍정적인 효과가 있었다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School > Department of Computer Science and Engineering > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE