Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

체육수업에서 중고등학생의 사회적 성취목표의 개념구조 검증Verification of the Conceptual Structures of Social Achievement Goals in Secondary School Physical Education Classes

Other Titles
Verification of the Conceptual Structures of Social Achievement Goals in Secondary School Physical Education Classes
Authors
박중길황진
Issue Date
2011
Publisher
한국스포츠심리학회
Keywords
social motivation; social competence; social achievement goals; physical education; multi-group analysis; 사회적 동기; 사회적 성취목표; 사회적 유능감; 체육수업; 다집단 분석; social motivation; social competence; social achievement goals; physical education; multi-group analysis
Citation
한국스포츠심리학회지, v.22, no.1, pp.145 - 160
Indexed
KCI
Journal Title
한국스포츠심리학회지
Volume
22
Number
1
Start Page
145
End Page
160
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/113833
ISSN
1226-685X
Abstract
본 연구의 목적은 Horst, Finney과 Barron(2007)의 사회적 성취목표 척도에 기초하여 체육수업에서 중고등학생들이 지향하는 사회적 성취목표의 개념적 구조를 검증하는 것이다. 1,024명의 남녀 중고등학생이 예비조사(N=180)와 본조사(N=844)에 참여하였으며, 자료 분석은 기술통계, 탐색적 요인분석, 상관분석, 확인적 요인분석 및 다집단 분석을 통해 이루어졌다. 확인적 요인분석의 결과 19문항 3요인(사회적 숙달, 사회적 수행접근, 사회적 수행회피)의 체육 사회적 성취목표 척도의 구인 타당도와 시간적 안정성이 양호한 것으로 평가되었다. 다집단 분석의 결과 성별과 학년급간 측정모형의 구인 동등성이 성립된 것으로 확인되었다. 잠재평균은 남학생이 여학생보다 사회적 수행접근과 수행회피 목표가 높고, 고등학생이 중학생보다 사회적 수행회피 목표 수준이 더 낮았다. 결론적으로 본 결과는 중고등학생들이 체육시간에 다양한 사회적 성취목표를 지향한다는 사실을 시사한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE