Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

교사의 낙인수준과 학생에 대한 상담태도간의 관계에서 교사자신의 상담태도의 역할The effect of teachers' personal attitudes toward seeking professional help in regards to the relationship between stigma and teachers' attitudes of students' usage of mental health services

Other Titles
The effect of teachers' personal attitudes toward seeking professional help in regards to the relationship between stigma and teachers' attitudes of students' usage of mental health services
Authors
정미선이상민남숙경
Issue Date
2011
Publisher
한국상담학회
Keywords
교사상담태도; 학생상담태도; 자기낙인; 사회낙인; teachers' personal attitudes toward seeking professional help; teachers' attitudes in students' usage of mental health services; public stigma; self-stigma
Citation
상담학연구, v.12, no.3, pp.983 - 996
Indexed
KCI
Journal Title
상담학연구
Volume
12
Number
3
Start Page
983
End Page
996
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/114070
DOI
10.15703/kjc.12.3.201106.983
ISSN
1598-2068
Abstract
본 연구는 아동 및 청소년들의 상담서비스 이용에 영향을 미치는 요인을 밝히고자, 학생의 상담서비스 이용에 대한 교사의 태도(학생상담태도)변인과 교사의 사회적 낙인 및 자기 낙인 그리고 교사 자신의 상담태도(교사상담태도)와의 관계를 살펴보았다. 이를 위해, 113명의 초등, 중, 고등학교 교사들이 분석에 포함되었다. 결과에서, 교사상담태도가 자기낙인 및 사회낙인과 학생상담태도와의 관계에서 작용하는 매개효과 검증을 통해, 교사상담태도가 자기낙인과 학생상담태도와의 관계에서 매개효과를 보이는 것을 확인하였다. 한편, 사회적 낙인의 경우, 학생상담태도와의 관계에서의 직접적으로만 영향을 미치고 있었으며, 자기낙인은 학생상담태도에 직접적 그리고 간접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 교사상담태도는 자기낙인과 학생상담태도와의 관계에서 매개변인으로 작용하고 있는 것으로 나타났다. 이후 본 연구의 의의와 한계를 논의하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Sang Min photo

Lee, Sang Min
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE