Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

‘소비자 미추구성향(Consumer’s Aesthetic Seeking Tendency)’ 척도개발 및 타당화 연구The Consumer’s Aesthetic Seeking Tendency Scale: Development and validation

Other Titles
The Consumer’s Aesthetic Seeking Tendency Scale: Development and validation
Authors
정수정성영신
Issue Date
2011
Publisher
한국소비자·광고심리학회
Keywords
Consumer’s Aesthetic Seeking Tendency; Aesthetic; tendency; CAST; scale development; validation; Consumer’s Aesthetic Seeking Tendency; Aesthetic; tendency; CAST; scale development; validation; 소비자 미추구성향; 미; 성향; CAST; 척도개발; 타당화
Citation
한국심리학회지: 소비자·광고, v.12, no.4, pp.659 - 682
Indexed
KCI
Journal Title
한국심리학회지: 소비자·광고
Volume
12
Number
4
Start Page
659
End Page
682
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/114156
DOI
10.21074/kjlcap.2011.12.4.659
ISSN
1229-8778
Abstract
본 연구에서는 제품의 미(aesthetic)를 중심으로 소비하는 소비자의 인지적, 정서행동적 특성을 ‘소비자 미추구성향(Consumer’s Aesthetic Seeking Tendency: CAST)’으로 정의하고, 능력·지식·가치라는 인지적 측면과 흥미·정서적 몰입의 정서행동적 측면으로 구성된다고 개념화하였다. 소비자 미추구성향 개념을 경험적으로 검증하기 위해, 척도를 개발한 후 척도의 안정성·관련 측정척도들과의 변별타당도 검증·준거관련타당도 입증으로 타당화 연구를 진행했다. 그 결과 ‘소비자 미추구성향 척도’가 신뢰롭고 타당한 도구임을 증명할 수 있었다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
School of Psychology > School of Psychology > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE