Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

테크놀로지 활용에 따른 교육활동의 변화와 교사의 심리적 배경의 영향Change of Teachers' Activities since using Technology in Schools and its Differences in the Psychological Background

Other Titles
Change of Teachers' Activities since using Technology in Schools and its Differences in the Psychological Background
Authors
신원석
Issue Date
2011
Publisher
한국콘텐츠학회
Keywords
Teachers' Change of Role; Technology-integrated Instruction; Teachers' Psychological Background; 교사의 역할변화; 테크놀로지활용수업; 교사의 심리적 배경
Citation
한국콘텐츠학회 논문지, v.11, no.9, pp.536 - 545
Indexed
KCI
Journal Title
한국콘텐츠학회 논문지
Volume
11
Number
9
Start Page
536
End Page
545
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/114401
ISSN
1598-4877
Abstract
본 연구에서는 테크놀로지 활용 이후 교사들의 교육활동을 어떻게 변화시키고 있는지 알아보고자 하였다. 선행연구를 바탕으로 구성된 설문지를 제작·배부하여 311명의 초중등 현직교사로부터 회수하여 탐색적 요인분석을 통해 5개의 요인을 추출하였다. 또한 이러한 요인들이 교사들의 심리·태도적 배경변인인 테크놀로지에 대한 태도와 테크놀로지 유능감에 따라 다르게 나타나는지에 대해서도 분석하였다. 연구의 결과는 학교현장에서 테크놀로지의 활용으로 인해 교사들의 교육활동에 상당한 변화가 일어나고 있음을 나타내주고 있다. 한편 교사들의 테크놀로지 활용교육의 필요성을 인식하는 테크놀로지에 대한 태도보다는 교사 스스로 테크놀로지를 잘 활용할 수 있다는 테크놀로지 유능감에 따라 교육활동의 변화에 대한 차이가 나타났다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE