Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

삼각형인 예와 삼각형이 아닌 예의 식별 과정에서 나타난 초등학생의 추론 유형 분석The Analysis of Children's Reasoning Types In Identifying Examples and Non-examples of a Triangle

Other Titles
The Analysis of Children's Reasoning Types In Identifying Examples and Non-examples of a Triangle
Authors
김경미김현은
Issue Date
2010
Publisher
한국학교수학회
Keywords
삼각형인 예; 삼각형이 아닌 예; 추론; Examples of a Triangle; Nonexamples of a Triangle; Reasoning; Examples of a Triangle; Nonexamples of a Triangle; Reasoning
Citation
한국학교수학회논문집, v.13, no.2, pp.263 - 287
Indexed
KCI
Journal Title
한국학교수학회논문집
Volume
13
Number
2
Start Page
263
End Page
287
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/117533
ISSN
1229-0890
Abstract
본 연구에서는 초등학생이 삼각형을 어떻게 정의하고 있으며, 삼각형인 예와 삼각형이 아닌 예의 식별 과정에서 나타난 학생들의 추론 유형을 조사하였다. 그리고 학생들의 추론 유형과 학생들의 기하적 수준이 어떤 관련성이 있는지 알아보았다. 연구 결과 대부분의 학생들은 세 개, 꼭짓점, 닫힌 도형, 직선성 등 도형의 본질적인 속성에 기초하여 삼각형을 식별하였으며, 몇 몇 학생들은 도형의 크기, 방향 등 도형의 비본질적인 속성에 기초하여 삼각형을 식별하였다. 특히 기하적 수준이 낮은 몇 몇 학생들은 도형의 전체적인 형태에 기초한 시각적 추론을 통하여 도형을 식별하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE