Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

중학생의 방과후학교 참여가 사교육 수요에 미치는 영향The Effects of Afterschool Program Participation on Shadow Education Demand at the Lower Secondary Level in South Korea

Other Titles
The Effects of Afterschool Program Participation on Shadow Education Demand at the Lower Secondary Level in South Korea
Authors
변수용김경근
Issue Date
2010
Publisher
한국교육사회학회
Keywords
afterschool program; shadow education; Hackman model; propensity score matching model; 방과후학교; 사교육 참여; 사교육비; 토빗모형; 헤크만모형; 경향점수 매칭 모형
Citation
교육사회학연구, v.20, no.3, pp.51 - 81
Indexed
KCI
Journal Title
교육사회학연구
Volume
20
Number
3
Start Page
51
End Page
81
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/117926
DOI
10.32465/ksocio.2010.20.3.003
ISSN
1229-344X
Abstract
본 연구에서는 한국교육개발원의 한국교육종단조사 1~3차년도 데이터를 사용하여 방과후학교 참여가 중학생의 사교육 수요에 미치는 영향을 분석하였다. 방과후학교 프로그램의 효과를 엄밀하게 규명하기 위해 로짓모형 및 토빗모형과 함께 사교육 참여 과정에서 발생하는 선택편의를 보정하기 위한 헤크만모형(Heckman model), 방과후학교 참여 학생과 비참여 학생 간 배경변인 차이에 의해 발생하는 선택편의를 제거하기 위한 경향점수 매칭 모형(propensity score matching model)등 다양한 분석방법을 활용하였다. 연구결과는 중학교 2학년에서 3학년으로 진급하는 과정에서 방과후학교 참여가 사교육 참여 및 지출 규모에 별다른 영향을 미치지 않음을 일관되게 보여주었다. 이러한 연구결과는 사교육비 경감 대책으로서 방과후학교가 소기의 목적을 달성하지 못하고 있음을 시사한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Kyung keun photo

Kim, Kyung keun
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE