Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

문제중심학습을 적용한 대학 창작무용수업모형 개발과 효과 검증The Development of an Instructional Model for University Dance Composition Using Problem-Based Learning and Its Effectiveness

Other Titles
The Development of an Instructional Model for University Dance Composition Using Problem-Based Learning and Its Effectiveness
Authors
박중길
Issue Date
2009
Publisher
한국예술교육학회
Keywords
문제중심학습; 창작무용수업모형; 의사소통기술; 비판적 사고성향; 문제해결능력; 대인관계능력; problem-based learning; instructional model for dance composition; communication skills; critical thinking disposition; problem solving ability; interpersonal relationship ability; problem-based learning; instructional model for dance composition; communication skills; critical thinking disposition; problem solving ability; interpersonal relationship ability
Citation
예술교육연구, v.7, no.1, pp.1 - 29
Indexed
KCI
OTHER
Journal Title
예술교육연구
Volume
7
Number
1
Start Page
1
End Page
29
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/121513
ISSN
1738-8309
Abstract
본 연구의 목적은 문제중심학습 이론을 적용한 무용창작수업 모델을 개발하여 그 이론적, 실천적 적용 가능성을 탐색하고, 문제중심학습 이론에 근거한 무용창작수업 모델이 무용과 대학생들의 문제해결능력, 비판적 사고성향, 의사소통기술 및 대인관계기술에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 무용과 대학생 64명이 실험집단(남학생 3명, 여학생 29명)과 통제집단(남학생 2명, 여학생 30명)에 참여하여 12주간 실험에 참여하였다. 자료는 반복측정 분산분석과 대응표본 t-검증을 통해 분석되었다. 연구 결과는 다음과 같다: (1)문제중심학습이론을 적용한 실험집단과 통제집단 모두 일부 의사소통기술 향상에 효과가 있다. 실험집단은 15개의 의사소통기술 하위요인 중의 공감, 지지, 표현력, 조리성, 그리고 잡음통제력에서 시간의 경과에 따라 향상되는 경향을 보였으며, 통제집단은 지지 요인에서만 증가하는 효과를 나타냈다. (2)문제중심학습 수업모형은 비판적 사고성향의 편견없음과 체계성 수준의 향상에 효과가 있다. (3)문제중심학습 수업모형은 문제해결능력의 개인적 통제 수준 향상에 효과가 있다. (4)문제중심학습 수업모형은 대인관계능력의 만족감과 신뢰감 변화에 긍정적인 효과가 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE