Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

SRSD(자기조절전략)를 활용한 쓰기교수가 ADHD 아동의 쓰기능력에 미치는 효과The Effects of Self-Regulated Strategy Development(SRSD) Writing Instruction on Writing Competence of Children with ADHD

Other Titles
The Effects of Self-Regulated Strategy Development(SRSD) Writing Instruction on Writing Competence of Children with ADHD
Authors
이슬기손승현
Issue Date
2009
Publisher
한국학습장애학회
Keywords
The Self-Regulated Strategy Development (SRSD); ADHD; writing instruction; writing competence; SRSD(자기조절전략); ADHD; 쓰기교수; 쓰기능력; 쓰기 자기효능감
Citation
학습장애연구, v.6, no.2, pp.43 - 67
Indexed
KCI
OTHER
Journal Title
학습장애연구
Volume
6
Number
2
Start Page
43
End Page
67
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/121978
ISSN
1738-7337
Abstract
본 연구는 자기조절전략(Self-Regulated Strategy Development, SRSD)을 활용한 쓰기교수가 ADHD 아동의 쓰기능력과 쓰기 자기효능감에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 연구에 참여한 대상은 서울시의 B상담소를 이용하고 있는 아동 세 명으로, 쓰기와 자기조절에 어려움을 가지고 있는 ADHD 아동이었다. 본 연구에서는 자기조절전략을 활용한 쓰기교수를 A-B 설계를 이용하여 쓰기능력과 쓰기 자기효능감에 미치는 효과를 검증하였다. 연구의 결과, 쓰기와 자기조절에 어려움이 있는 세 명의 아동 모두 쓰기능력이 기초선 단계보다는 중재 단계에서 전체적으로 향상되었으며, 유지 및 일반화 단계에서도 유지가 되었다. 이러한 결과를 통해 자기조절전략을 활용한 쓰기교수가 ADHD아동의 쓰기능력과 쓰기 자기효능감을 향상시키는데 효과적임을 알 수 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Son, Seung Hyun photo

Son, Seung Hyun
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE