Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

일본에서의 정치경제지도자양성의 실천사례 - 마츠시타정경숙(松下政経塾)의 지도자교육-A Case study on Japan's political and economic leader cultivation: The Matsushita Institue of Government and Management(Matsushita Seikeizyuku)'s leader education practice

Other Titles
A Case study on Japan's political and economic leader cultivation: The Matsushita Institue of Government and Management(Matsushita Seikeizyuku)'s leader education practice
Authors
장지은권대봉안진숙
Issue Date
2009
Publisher
한국평생교육학회
Keywords
leader education; experiential learning; diversification of learning environment; integration of educational methods; The Matsushita Institue of Government and Management(Matsushita Seikeizyuku); 마츠시타 정경숙; 지도자교육; 경험적 교육; 학습 환경의 다양화; 교육방법의 통합; leader education; experiential learning; diversification of learning environment; integration of educational methods; The Matsushita Institue of Government and Management(Matsushita Seikeizyuku)
Citation
평생교육학연구, v.15, no.1, pp.95 - 125
Indexed
KCI
Journal Title
평생교육학연구
Volume
15
Number
1
Start Page
95
End Page
125
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/122014
ISSN
1598-785X
Abstract
본 논문은 마츠시타 정경숙의 사례연구를 통해 지도자 양성교육을 분석하고 우리나라 지도자 양성교육에 시사점을 제공하고자 한다. 일본의 정치가양성기관인 마츠시타 정경숙의 실천에 주목하여 정경숙 회고록, 논픽션작가의 정경숙 합숙기, 저널기사, 그리고 현지시찰자료를 토대로 하여 29년간의 역사적 변화 속에 나타난 지도자교육의 특징을 분석하였다. 본 연구의 결과, 정경숙의 지도자교육 및 실천의 특징은 다음과 같다. 첫째로 정경숙은 학습 환경의 확대와 교육 방법의 통합을 통하여 지도자로서의 사회적 경험과 이해의 폭을 넓히는 교육을 실천한다. 둘째로 정경숙의 실천 지향적 교육의 독자성은 만사연수와 자수자득을 주장한 설립자의 이념, 기관의 지도부의 방침, 그리고 정경숙의 교육자원의 영향 하에 형성되었다. 끝으로 본 연구의 결과를 바탕으로 지도자교육에 필요한 방향으로서의 실천지향성, 사회지향성, 자원연계성 등의 몇 가지 이론적·실천적 시사점을 제안하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE