Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

고등학생의 무한에 대한 개념정의와 개념이미지Concept Images and Definitions of Conepts of Infinity and Limits for High School Students

Other Titles
Concept Images and Definitions of Conepts of Infinity and Limits for High School Students
Authors
황우형지영조
Issue Date
2008
Publisher
한국학교수학회
Keywords
극한개념; 개념이미지; 수학적 오류; Concept of limit; Concept image; Mathematics error; Concept of limit; Concept image; Mathematics error
Citation
한국학교수학회논문집, v.11, no.2, pp.249 - 283
Indexed
KCI
Journal Title
한국학교수학회논문집
Volume
11
Number
2
Start Page
249
End Page
283
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/124651
ISSN
1229-0890
Abstract
본 연구의 목적은 고등학생들이 가지고 있는 극한에 대한 개념 정의와 개념 이미지를 조사해보고 어떤 부적절한 개념 이미지를 가지고 있는지 알아보는데 있다. 또한 관련 개념에 대한 문제를 해결하는 과정에서 어떤 오류를 범하는지도 알아보았다. 연구대상은 인문계 고등학교 이공계열 여학생 121명 이었으며 연구방법은 질문지 검사를 통하여 이루어졌다. 무한수열의 극한의 경우 11%, 무한급수의 경우에는 5%의 학생만이 교과서의 형식적 정의와 유사한 개념정의를 가지고 있었다. 학생들이 보여준 오류유형은 모두 6가지로 나타났으며 학생들은 문제를 푸는 과정에서 무한수열의 극한에 비하여 무한급수의 합에 대한 정의와 성질들을 이해하고 적용하는 것을 더 어려워했다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Mathematics Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE