Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

무용수업에서의 글쓰기 과제가 자기표현능력, 의사소통기술과 비판적 사고성향에 미치는 효과Effects of writing task on self-expression ability, interpersonal communication skills, and critical thinking disposition in dance course

Other Titles
Effects of writing task on self-expression ability, interpersonal communication skills, and critical thinking disposition in dance course
Authors
박중길
Issue Date
2008
Publisher
한국체육학회
Keywords
critical thinking disposition; dance course; writing task; self-expression ability; interpersonal communication skill; critical thinking disposition; dance course; writing task; self-expression ability; interpersonal communication skill
Citation
한국체육학회지, v.47, no.2, pp.337 - 349
Indexed
KCI
Journal Title
한국체육학회지
Volume
47
Number
2
Start Page
337
End Page
349
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/124821
ISSN
1738-964X
Abstract
본 연구의 목적은 수업 중의 글쓰기 과제가 무용과 대학생들의 자기표현능력, 의사소통기술과 비판적 사고성향에 어떠한 영향을 미치는지를 규명하는 것이다. 42명의 무용과 대학생을 실험집단과 통제집단에 각 21명씩 배정하고 총 12주 동안 읽기와 글쓰기 과제를 실시하였다. 측정도구는 자기표현능력, 의사소통기술과 비판적 사고성향 검사지가 이용되었다. 자료 분석은 기술통계와 반복측정 분산분석이 실시되었다. 연구 결과 글쓰기 과제가 실험집단의 자기표현능력 중의 인지적, 정서적, 전반적 자기표현능력을, 의사소통기술 중의 자기노출, 주장력, 표현력, 지지, 효율성, 조리성, 목표 간파기술을, 그리고 비판적 사고성향 중의 분석, 체계성, 비판적 사고자신감, 성숙성향을 향상시킨 것으로 나타났다. 이 결과는 무용수업 중의 글쓰기 과제가 무용과 대학생들의 자기표현능력과 의사소통기술 및 비판적 사고성향 변화에 긍정적으로 기여함을 시사한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE