Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

국가통계학 교과과정의 개발Curriculum Development for Official Statistics

Other Titles
Curriculum Development for Official Statistics
Authors
최종후김기환진서훈최보승
Issue Date
2008
Publisher
한국자료분석학회
Keywords
국가통계; 교과과정; 교육시스템; official statistics; curriculum; education system; official statistics; curriculum; education system
Citation
Journal of The Korean Data Analysis Society, v.10, no.2, pp.743 - 756
Indexed
KCI
Journal Title
Journal of The Korean Data Analysis Society
Volume
10
Number
2
Start Page
743
End Page
756
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/124968
ISSN
1229-2354
Abstract
국가통계는 국가 행정의사결정의 기반 구조가 되며 기업의사결정 영역에서도 그 중요성이 점차 인지되고 있다. 또한 우리나라 정부는 국가통계의 품질진단에 관한 내용을 법제화하는 등 국가통계의 질적 수준 제고를 위해 노력하고 있다. 이렇듯 국가통계의 중요도는 날로 커지고 있지만, 국내 대학 중 국가통계를 커리큘럼에 담고 있는 대학은 거의 없다. 본 연구에서는 차후 우리나라 현실에 맞는 국가통계학 교육 커리큘럼 개발을 위한 방안의 하나로 국가통계의 수준이 비교우위에 있는 국외 국가들을 대상으로 국가통계 교육양태를 비교한다. 국가통계 교육양태를 정부 주도형, 대학 주도형, 정부대학 협력형 등으로 구분하였으며 각 양태에 따라 특징적인 커리큘럼과 교육운영 시스템을 비교 연구하였다. 또한 이를 토대로 국내에 적합한 국가통계 교육양태를 제안하고 현재 국내에 운영되고 있는 국가통계 교육의 사례를 소개하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Public Policy > Division of Big Data Science > 1. Journal Articles
Graduate School > Department of Economics and Statistics > 1. Journal Articles
Graduate School > Department of Applied Statistics > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher KIM, KEE WHAN photo

KIM, KEE WHAN
경제통계학과
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE