2007년 개정 중학교 정보 교육과정의 ‘문제 해결 방법과 절차’ 영역 성취기준 및 평가기준 개발 방안 연구A study on the method of developing achievement and assessment standards for the ‘Problem-solving methods and procedures' section in the revised Junior-high School Informatics curriculum
- Other Titles
- A study on the method of developing achievement and assessment standards for the ‘Problem-solving methods and procedures' section in the revised Junior-high School Informatics curriculum
- Authors
- 김종혜; 김경훈; 이원규
- Issue Date
- 2008
- Publisher
- 한국컴퓨터교육학회
- Keywords
- 문제 해결 방법과 절차; 성취기준; 평가기준; Problem Solving Methods and Procedures; Achievement Standards; Asessment Standards; Problem Solving Methods and Procedures; Achievement Standards; Asessment Standards
- Citation
- 컴퓨터교육학회 논문지, v.11, no.6, pp.39 - 51
- Indexed
- KCI
- Journal Title
- 컴퓨터교육학회 논문지
- Volume
- 11
- Number
- 6
- Start Page
- 39
- End Page
- 51
- URI
- https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/125143
- DOI
- 10.32431/kace.2008.11.6.004
- ISSN
- 1598-5016
- Abstract
- 2007년 개정된 중학교 정보 교육과정은 현 7차 컴퓨터 교육과정과 많은 차이를 가지고 있다. 2007년 개정된 정보 교과 교육과정은 응용 소프트웨어 사용에서 벗어나 컴퓨터 과학의 원리와 문제해결능력을 중심으로 구성하였다. 개정된 정보 교육과정에는 7차 교육과정의 교육내용에 포함되어 있지 않은 ‘문제 해결 방법과 절차’ 영역을 포함하고 있기 때문에, 이 영역의 성취기준 및 평기기준이 필요하다. 본 연구는 개정된 중학교 정보 교육과정의 교수학습방법과 평가 방법의 가이드라인을 제시하고자 ‘문제 해결 방법과 절차’ 영역의 성취기준 및 평가기준을 설정하였다.
- Files in This Item
- There are no files associated with this item.
- Appears in
Collections - Graduate School > Department of Computer Science and Engineering > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.