Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

중등교사 임용시험 국어 문제에 관한 비판적 고찰Critical Analyses of Examination for Appointing Eligible School Teacher

Other Titles
Critical Analyses of Examination for Appointing Eligible School Teacher
Authors
이남호
Issue Date
2006
Publisher
한국어교육학회
Keywords
임용고시; 시험문제; 객관성; 타당성; 국어교육; 교사; examination; education; teacher; inaccuracy; authenticity; Korean
Citation
국어교육, no.119, pp.187 - 227
Indexed
KCI
Journal Title
국어교육
Number
119
Start Page
187
End Page
227
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/126034
ISSN
1226-3958
Abstract
1991년부터 시행되어온 중등교사 임용시험에서 시험 문제의 적절성과 타당성은 매우 중요한 조건이다. 만약 이 조건이 충족되지 못한다면 이 시험은 교사 선발 방식으로서의 정당성도 약화될 뿐만 아니라 사범대학의 교육에도 상당히 부정적 영향을 미치게 될 것이다. 이에 최근 3년간의 기출 문제를 비판적으로 검토하였다. 그 결과 상당히 많은 부분에서 엄밀성과 정확성의 미흡, 보편타당성의 미흡, 영역의 협소함 등과 같은 문제점을 지적할 수 있었다. 국어과 교사 임용시험은 우리의 국어교육에 미치는 영향력이 매우 크기 때문에 이러한 기본적 문제들은 앞으로 개선되어야 할 것으로 판단된다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Korean Language Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE