Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

일본근대검정교과서의 고대 한반도관련기술 분석: ‘소학교역사교과서’를 중심으로An Analysis of the Descriptions of the Ancient Korean Peninsula in Modern Japanese Authorized Textbooks, Especially Elementary School History Textbooks

Other Titles
An Analysis of the Descriptions of the Ancient Korean Peninsula in Modern Japanese Authorized Textbooks, Especially Elementary School History Textbooks
Authors
송완범
Issue Date
2018
Publisher
고려대학교 글로벌일본연구원
Keywords
Japanese history textbook; Japanese emperor-centered view of history; modern Japan; School System Decree (學制令); textbook authorization system; 일본역사교과서; 천황중심사관; 근대일본; 학제령; 검정제
Citation
일본연구, no.29, pp.183 - 206
Indexed
KCI
Journal Title
일본연구
Number
29
Start Page
183
End Page
206
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/132028
DOI
10.32624/stofja.2018..29.183
ISSN
1598-4990
Abstract
현재의 일본역사교과서에 대해서 일본군위안부, 남경대학살 등의 언급이 없는 ‘결실(缺失)된 역사’ 서술이며, 신화의 강조에 의해 사실과 혼동되는 ‘신국(神國)’을 강조하여 전쟁책임론을 회피하고 교육칙어 전문을 싣는 ‘천황중심’ 서술이라는 지적이 있다. 이를 바꾸어 천황중심사관이며 침략주의사관이고 독선적 문화우월주의사관이며 영웅엘리트주의 즉 남성중심주의사관이라고도 할 수 있을 것이다. 이와 같은 현상의 연원에는 무엇이 있었을까. 메이지 이후의 근대일본은 1872년 8월에 ‘학제령(學制令)’을 선포하여 전 국민에게 초등교육을 받도록 하는 학교제도를 만들어 본격적인 ‘국민 만들기’에 나선다. 그런 점에서 메이지 초기 학제령 이후의 근대교과서 변천과 그 실태에 대해 살펴볼 필요가 있다. 종래의 연구에서는 교과서 변천과 그 의미에 대한 제도사적인 연구는 존재하지만 실제 교과서의 분석은 드물었다. 그래서 본고에서는 근대 일본의 초기 교고서 제도를 넘어 검정제 교과서 내용 그 자체의 분석을 시도했다. 그 결과 현재의 일본역사교과서문제는 근대초기 메이지 시대의 일본역사교과서의 실제적 분석과 관계하고 있음을 알 수 있었다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Liberal Arts > Korea University Global Institute for Japanese Studies > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Song, Whan bhum photo

Song, Whan bhum
문과대학 (글로벌일본연구원)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE