Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

바람직한 민법학 교육방법 - 개인적인 경험을 기초로 한 극히 주관적인 모델의 제시 -Desirable Educational Methods for Civil Law under the so-called Law School System

Other Titles
Desirable Educational Methods for Civil Law under the so-called Law School System
Authors
지원림
Issue Date
2012
Keywords
법학전문대학원(로스쿨); 법학교육; 법률가; 선발에서 교육으로; 변호사시험; Law School; Legal Education; Legal Professionals; From selecting the legal professionals to training the legal professionals; National Bar Examination
Citation
저스티스, no.132, pp.73 - 102
Indexed
KCI
Journal Title
저스티스
Number
132
Start Page
73
End Page
102
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/134154
ISSN
1598-8015
Abstract
시험을 통한 법조인의 선발에서 교육을 통한 법조인의 양성이라는 기치 하에 법학전문대학원(이른바 “로스쿨”)이라는 새로운 법학교육체계가 2009년 도입되었다. 이러한 새로운 법학교육체계는 새로운 법학교육방법의 개선을 요구한다. 유능한 법률가는 사회의 다양한 법적 분쟁을 해결할 수 있는 전문적인 지식을 갖추어야 한다. 그리고 로스쿨에서 학생들을 교육하는 방법은 매우 다양하다: 즉 socratic method, problem method, lecturing, seminar, clinic program, internship, externship and lawyering program 등. 이 글은 새로운 법학교육체계 하에서 바람직한 방법을 제시함을 목적으로 한다. 그러기 위하여 전통적인 법학교육방법을 다각도에서 검토한 후 대안을 제시한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE