바람직한 민법학 교육방법 - 개인적인 경험을 기초로 한 극히 주관적인 모델의 제시 -Desirable Educational Methods for Civil Law under the so-called Law School System
- Other Titles
- Desirable Educational Methods for Civil Law under the so-called Law School System
- Authors
- 지원림
- Issue Date
- 2012
- Keywords
- 법학전문대학원(로스쿨); 법학교육; 법률가; 선발에서 교육으로; 변호사시험; Law School; Legal Education; Legal Professionals; From selecting the legal professionals to training the legal professionals; National Bar Examination
- Citation
- 저스티스, no.132, pp.73 - 102
- Indexed
- KCI
- Journal Title
- 저스티스
- Number
- 132
- Start Page
- 73
- End Page
- 102
- URI
- https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/134154
- ISSN
- 1598-8015
- Abstract
- 시험을 통한 법조인의 선발에서 교육을 통한 법조인의 양성이라는 기치 하에 법학전문대학원(이른바 “로스쿨”)이라는 새로운 법학교육체계가 2009년 도입되었다. 이러한 새로운 법학교육체계는 새로운 법학교육방법의 개선을 요구한다.
유능한 법률가는 사회의 다양한 법적 분쟁을 해결할 수 있는 전문적인 지식을 갖추어야 한다. 그리고 로스쿨에서 학생들을 교육하는 방법은 매우 다양하다: 즉 socratic method, problem method, lecturing, seminar, clinic program, internship, externship and lawyering program 등.
이 글은 새로운 법학교육체계 하에서 바람직한 방법을 제시함을 목적으로 한다. 그러기 위하여 전통적인 법학교육방법을 다각도에서 검토한 후 대안을 제시한다.
- Files in This Item
- There are no files associated with this item.
- Appears in
Collections - ETC > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.