Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

갑오개혁기 일본인의 한국교육 개혁안 고찰 ― 근대화 교수용어 선택을 중심으로 ―A Study on the Korean Educational Reform idea by Japanese in the Kabo Reform Period (1894.7-1896.2) ― Focused on the teaching language of Modern Education ―

Other Titles
A Study on the Korean Educational Reform idea by Japanese in the Kabo Reform Period (1894.7-1896.2) ― Focused on the teaching language of Modern Education ―
Authors
한용진
Issue Date
2009
Publisher
고려대학교 교육문제연구소
Keywords
Kabo Reform; educational reform; Korean educational reform idea; Okakura Yoshisaburo(岡倉由三郞); Tsutsumi Torazo(堤虎造); Kabo Reform; educational reform; Korean educational reform idea; Okakura Yoshisaburo(岡倉由三郞); Tsutsumi Torazo(堤虎造); 갑오개혁; 교육개혁안; 근대화 교수용어; 오카쿠라 요시사부로(岡倉由三郞); 쓰쓰미 도라조(堤虎造)
Citation
교육문제연구, no.33, pp.77 - 98
Indexed
KCI
Journal Title
교육문제연구
Number
33
Start Page
77
End Page
98
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/134803
ISSN
1226-7864
Abstract
본 연구는 갑오개혁기(1894.7-1896.2) 일본에서 간행된 각종 교육관련 잡지에 나타난 일본인들의 한국(당시에는 조선) 교육 개혁안에 관하여 살펴보는 데 목적이 있다. 제II장에서는 갑오개혁기의 교육개혁으로 시대적 배경과 함께 당시 교육개혁에 대한 논의가 어떻게 진행되었는가를 살펴보고, 제III장에서는 교육개혁에서 일본인들의 근대화 교수용어 논의가 어떻게 진행되었는가를 정리해 보았다. 크게 두 가지 입장으로 나뉘는데, 한국어를 근간으로 일본어를 보조언어로 선택하자는 ‘한국어기본론’과 중국어와 한자 폐지를 통한 ‘일본어 전용론’이다. 그러나 1894년에 갑오교육개혁으로 가장 먼저 세워진 사범학교의 교육내용을 볼 때, 일본어 전용론은 실현되지 못하였다. 하지만 한문폐지의 논의는 관보의 국한문혼용체 사용과 그 후 독립신문의 창간과 같이 한국어 사용에 대한 관심을 높여주는 계기가 되었다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE