Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

취학 전 타인과 상호작용이 초등학생의 학업수행에 미치는 영향: 학교적응의 매개효과와 가족 상호작용의 조절된 매개효과The Effect of Child’s Interaction with Others on the Academic Performance in Elementary School: Mediating Effects of School Adaptation and Moderated Mediating Effects of Family Interaction

Other Titles
The Effect of Child’s Interaction with Others on the Academic Performance in Elementary School: Mediating Effects of School Adaptation and Moderated Mediating Effects of Family Interaction
Authors
김지윤이은진하승혁홍세희
Issue Date
2021
Keywords
academic performance; interaction with others; moderated-mediation effect; school adaptation; the Panel Study on Korean Children; 조절된 매개효과; 타인과의 상호작용; 학교적응; 학업수행능력; 한국아동패널
Citation
육아정책연구, v.15, no.3, pp.57 - 80
Indexed
KCI
Journal Title
육아정책연구
Volume
15
Number
3
Start Page
57
End Page
80
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/137893
DOI
10.5718/kcep.2021.15.3.57
ISSN
1976-6793
Abstract
본 연구는 아동의 취학 전 가족 외 타인과의 상호작용과 초등학교 4학년 시기의 학업수행능력간의 관계에서 취학 전 가족-아동 상호작용의 조절된 매개효과와 초등학교 4학년 시기 학교적응의 매개효과를 살펴보았다. 육아정책연구소의 한국아동패널 7차, 11차 자료 중 결측치를 제외한 총 1,203명을 대상으로 분석하였다. 분석 결과, 첫째, 또래 상호작용과 학교적응은 학업수행능력에 직접적으로 유의한 영향이 있었다. 둘째, 아동의 또래 상호작용이 학교적응을 거쳐 학업수행능력에 미치는 영향은 유의하였다. 셋째, 아동이 경험한 교사 상호작용은 아동과 가족의 상호작용 수준에 따라 학교적응 차이가 존재하였다. 넷째, 아동과 교사 상호작용만이 학교적응을 매개로 학업수행능력에 영향이 미치는 관계에서 가족-아동 상호작용에 따라 유의한 차이가 확인되어 조절된 매개효과가 존재하였다. 이러한 결과를 통해 본 연구에 대한 의의 및 후속 연구, 정책적 제언, 시사점을 논의하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Hong, Se hee photo

Hong, Se hee
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE