Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

예비교사의 수업 역량 향상을 위한 협력적 멘토링 프로그램의 개발과 적용Development and application of cooperative mentoring programs to improve the teaching competency of pre-service teachers

Other Titles
Development and application of cooperative mentoring programs to improve the teaching competency of pre-service teachers
Authors
정재림최예슬
Issue Date
2022
Publisher
한국현대문예비평학회
Keywords
예비 국어 교사; 협력적 멘토링; 수업 설계 어려움; 수업 딜레마; 수업 역량; prospective Korean language teachers; cooperative mentoring; difficulty in designing classes; class dilemma; class competency.
Citation
한국문예비평연구, no.73, pp.99 - 129
Indexed
KCI
Journal Title
한국문예비평연구
Number
73
Start Page
99
End Page
129
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/140148
DOI
10.35832/kmlc..73.202203.99
ISSN
1226-7627
Abstract
본 논문의 목적은 예비 국어교사의 수업 역량을 제고하기 위한 협력적 멘토링 프로그램을 개발하고 이를 적용해보는 것이다. 협력적 멘토링 프로그램에서는 대학과 현장 전문가의 도움을 받아 예비교사가 국어 수업을 설계하고 이를 수정하는 과정에서 예비교사의 수업 전문성이 함양되기를 기대하였다. 멘토링 결과, 예비교사의 국어 수업 설계의 특징을 확인할 수 있었다. 예비교사의 수업은 공통적으로 학습자와 현장 맥락에 대한 이해가 부족하다는 특징을 보였다. 멘토링을 통해서 예비교사가 자신의 수업 어려움을 명료화하고 그 어려움을 해결할 방법을 모색하는 것을 확인할 수 있었다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Korean Language Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE