Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

협력수업에 대한 교사의 인식과 개선방안 탐색: 협력교사 사업 참여 교사를 중심으로A Qualitative Study for Teachers' Perceptions and Improvement of Co-teaching

Other Titles
A Qualitative Study for Teachers' Perceptions and Improvement of Co-teaching
Authors
장재홍조애영박인우
Issue Date
2022
Publisher
한국교육방법학회
Keywords
co-teaching; effectiveness; improvement plan; quantitative study; teacher’s perception; 협력수업; 효과; 문제점; 개선방안; 교사인식; 질적 연구
Citation
교육방법연구, v.34, no.1, pp.1 - 24
Indexed
KCI
Journal Title
교육방법연구
Volume
34
Number
1
Start Page
1
End Page
24
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/143464
ISSN
1598-5903
Abstract
본 연구는 협력수업을 실시한 경험이 있는 현장 교사의 인식을 확인하기 위한 연구로, 협력수업의 효과와 문제점을 파악하고 이를 바탕으로 협력수업의 개선방안을 제시하고자 한다. 이를 위해 서울형혁신교육지구 수업방법개선을 위한 협력교사 사업에 참여한 서울특별시교육청 소속 초·중등학교 교사 12명의 교사에게 서면 인터뷰 및 개별심층 인터뷰를 진행하였다. 인터뷰의 자료는 귀납적 분석방법을 활용하여 분석하였다. 연구결과 협력수업은 개별화 교육과 맞춤형 교육과 같은 학습자 중심 수업 지원, 학습격차 완화, 교사전문성 보완에 효과적이라 인식하였다. 하지만 역할 분담의 모호성, 낙인효과, 사전 및 사후협의로 인한 부담, 교사전문성 부족과 같은 문제점을 확인하였다. 성공적인 협력수업이 이루어지기 위해 교사, 학교, 교육청, 정책기관이 함께 노력해야 하므로 주체별로 협력수업 개선에 필요한 시사점을 제시하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher PARK, Inn woo photo

PARK, Inn woo
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE