Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

코로나19 시기 시각장애 대학생의 경험과 지원 요구 탐색: 서울 소재 K 대학을 중심으로Exploring the Experiences and Support Needs of College Students with Visual Impairments during COVID-19: Focusing on K University in Seoul

Other Titles
Exploring the Experiences and Support Needs of College Students with Visual Impairments during COVID-19: Focusing on K University in Seoul
Authors
김정현강영모김민서손승현
Issue Date
2022
Publisher
한국시각장애교육&재활학회
Keywords
코로나19; 시각장애; 장애 대학생; 경험과 지원 요구; 포커스 그룹 인터뷰(FGI); Corona Virus Disease 2019 (COVID-19); Visual Impairment; College Students with Disabilities; Experiences and Support Needs; Focus Group Interview (FGI)
Citation
시각장애연구, v.38, no.3, pp.97 - 131
Indexed
KCI
Journal Title
시각장애연구
Volume
38
Number
3
Start Page
97
End Page
131
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/146763
DOI
10.35154/kjvi.2022.38.3.97
ISSN
1229-2486
Abstract
연구 목적: 본 연구의 목적은 코로나19 시기 시각장애 대학생들의 경험과 지원 요구를 탐색하는 것이다. 이를 위해 서울 소재 K 대학에서 포커스 그룹 인터뷰(focus group interview, FGI)를 수행하였다. 연구 방법: 총 6명의 시각장애 학생이 실시간 온라인 화상회의 프로그램 Zoom을 사용하여 인터뷰에 참여하였다. 인터뷰 내용은 총 38쪽으로 전사되었으며 주제 분석(thematic analysis)이 실시되었다. 연구 결과: 총 3개의 영역에서 9개의 하위영역과 24개의 의미단위가 도출되었다. 첫째, 강의수강 영역에서는 출석 체크, 수업 참여, 시험 진행에 관한 경험과 지원 요구가 나타났다. 둘째, 대인관계 영역에서는 자아 개념, 또래 관계, 사제 관계에 관한 경험과 지원 요구를 알 수 있었다. 셋째, 학교생활 영역에서는 시설 이용, 이동ㆍ보행, 제도ㆍ인식에 관한 경험과 지원 요구에 대해 깊이 있게 탐색할 수 있었다. 결론: 본 연구의 결과를 기초로 다가올 포스트 코로나 시대에 시각장애 학생들에게 더 의미 있는 대학생활을 제공하기 위해 고등교육 기관과 특수교육 관계자, 교육 구성원 모두가 함께 고민해야 할 점에 대해 논의하고 본 연구의 제한점과 후속연구에 관한 제언을 서술하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Son, Seung Hyun photo

Son, Seung Hyun
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE