Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

체육교사의 심리적 통제방식과 학생들의 따돌림 행동 간의 관계: 관계성 만족, 불만족과 좌절 욕구의 매개효과Relations between physical education teacher psychological control and students’ bullying behaviors: The mediating role of three relatedness need states for satisfaction, dissatisfaction, and frustration

Other Titles
Relations between physical education teacher psychological control and students’ bullying behaviors: The mediating role of three relatedness need states for satisfaction, dissatisfaction, and frustration
Authors
천승현송용관
Issue Date
2020
Publisher
한국체육교육학회
Keywords
통제; 관계성; 불만족; 따돌림 행동; 체육수업; control; relatedness; dissatisfaction; bullying behavior; physical education
Citation
한국체육교육학회지, v.25, no.1, pp.1 - 14
Indexed
KCI
Journal Title
한국체육교육학회지
Volume
25
Number
1
Start Page
1
End Page
14
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/59699
ISSN
1229-9685
Abstract
이 연구는 체육수업 상황에서 체육교사의 심리적 통제 방식이 학생들의 따돌림 행동에 어떻게 영향을 미치는지를 검증하였다. 구체적으로 교사의 통제가 교사와 학생 간의 관계성 만족, 불만족과 좌절에 어떻게 영향을미치는지 그리고 관계성이 학생들의 폭력 행동에 어떠한 역할을 하는지 확인하였다. 이를 위해, 수도권 소재중학교에 재학 중인 309명의 학생을 대상으로 통제적 소통방식, 관계성 만족, 불만족, 좌절과 따돌림 행동에대한 인식을 조사하였다. 수집된 자료는 SPSS와 AMOS 프로그램을 활용하여 분석되었다. 연구결과, 교사의 통제는 학생들의 관계성 만족, 불만족과 좌절에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히, 관계성 좌절은 학생들의폭력 행동에 유의한 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 이는 교사의 통제에 의해서 학생들의 관계성이 좌절되면, 따돌림 행동이 증가할 수 있다는 것을 시사한다. 따라서 교사의 통제는 학생들의 따돌림 행동으로 이어질 수있기 때문에, 학생들과의 긍정적인 상호작용을 통해 관계성을 충족시켜 줄 수 있는 수업 전략 및 접근이 필요하다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Physical Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE