Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

박용래 시에 나타난 회화성의 변화 : ‘눈’의 시편을 중심으로A study on the aspect of transformation of ‘painting’ in Park Yong-rae’s poem - Focusing on the poems of 'Snow'

Other Titles
A study on the aspect of transformation of ‘painting’ in Park Yong-rae’s poem - Focusing on the poems of 'Snow'
Authors
김종훈
Issue Date
2020
Publisher
한국문학이론과비평학회
Keywords
박용래; 눈 모티프; 투명성; 독립성; 회화성; Yong-rae Park; Snow motif; Transparency; Singularity; Painting
Citation
한국문학이론과 비평, v.24, no.2, pp.9 - 30
Indexed
KCI
Journal Title
한국문학이론과 비평
Volume
24
Number
2
Start Page
9
End Page
30
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/59744
ISSN
1598-3501
Abstract
이 글은 박용래 시의 ‘눈’ 모티프를 통해 ‘회화성’의 변모 양상을 살펴본 시도이다. 그 결과 확인할 수 있는 점은 박용래 시의 특성으로 거론되던 ‘회화성’의 함의가 점진적으로 변화한다는 것이다. 초기에는 개별 시편마다 다른 뜻을 지닌 설경이 등장했다. 예측과 기억의 절차에 따라 조성된 설경은 결과적으로 인식하는 주체의 존재감을 강조하는 역할을 했다. 「저녁눈」 이후 ‘눈’에는 복합적이고 중층적 의미가 더해졌다. ‘눈’은 이전과 달리 고정된 의미 없이 텍스트에 등장하여 그 안에서의 관계를 통해 여러 의미를 산출했다. 1970년대 박용래의 시에는 이러한 특성을 지닌 대상이 시인 자신을 형상화한 인물을 포함하여 다수 등장한다. 요컨대 당시 박용래는 독자가 적극적으로 의미 생성에 참여할 수 있는 시를 선사했던 것이다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Liberal Arts > Department of Korean Language and Literature > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE