Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

온라인 실시간 강의의 운영 사례와 교육 효과 : 고려대학교 <글쓰기Ⅰ> 과목을 중심으로Online Real time Lecture Operation Examples and Training Effects : Focusing on the Case of <Writing Ⅰ> at Korea University

Other Titles
Online Real time Lecture Operation Examples and Training Effects : Focusing on the Case of <Writing Ⅰ> at Korea University
Authors
정창권윤종선
Issue Date
2020
Publisher
한국융합인문학회
Keywords
코로나19; 온라인 강의; 녹화 강의; 실시간 강의; 글쓰기; 발표식 수업; 쌍방향 소통; Covid-19; Online lecture; Video recording lecture; Online real-time lecture; Writing; Presentation class; Interactive communication
Citation
한국융합인문학, v.8, no.3, pp.159 - 179
Indexed
KCI
Journal Title
한국융합인문학
Volume
8
Number
3
Start Page
159
End Page
179
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/60219
DOI
10.14729/converging.k.2020.8.3.159
ISSN
2288-6222
Abstract
2020년 1학기 코로나19로 인해 모든 대학들이 불가피하게 온라인 강의를 진행했다. 그와 함께 온라인강의에 대한 관심이 급격히 높아져갔다. 하지만 대대적인 온라인 강의는 이번이 처음이어서인지 그에관한 기존 연구가 거의 없는 실정이다. 필자들은 2020년도 1학기 고려대학교 <글쓰기Ⅰ> 과목을 온라인실시간 강의로 진행했을 뿐만 아니라, 학기 말에는 모든 학생들을 대상으로 그에 관한 설문조사를 실시하기도 했다. 본고는 그러한 갖가지 수업자료와 설문조사를 토대로 온라인 강의, 특히 실시간 강의의 운영방법과 교육 효과에 대해 자세히 분석해본 것이다. 그리하여 온라인 강의의 운영 사례를 공유하는 한편, 온라인 교육의 질을 높이는 데 조금이나마 기여하고자 했다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Culture and Sports > Division of Culture Creativity > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE