Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

코로나19 대응정책의 패러독스 현상 분석: Stone의 사실 관점에 대한 교사들의 반응을 중심으로Analysis of Paradox Phenomena in COVID-19 Policy: Focusing on teachers' responses to Stone's facts

Other Titles
Analysis of Paradox Phenomena in COVID-19 Policy: Focusing on teachers' responses to Stone's facts
Authors
신현석김한솔안희진
Issue Date
2020
Publisher
한국교육행정학회
Keywords
정책수단; 사실; 코로나19; 패러독스 현상; 교육부; 교사; Policy instrument; Facts; COVID-19; Paradox phenomena; Ministry of Education; Teachers
Citation
교육행정학연구, v.38, no.5, pp.1 - 28
Indexed
KCI
Journal Title
교육행정학연구
Volume
38
Number
5
Start Page
1
End Page
28
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/60269
DOI
10.22553/keas.2020.38.5.1
ISSN
1226-8755
Abstract
본 연구는 정책수단인‘사실(facts)’이 제공되는 과정에서 나타나는 설득의 양면성을 패러독스 현상으로 바라보고, 코로나19에 대응하는 교육부의 정책이 집행되는 과정에서 교육부와 교사 간에 발생하는 패러독스 현상을 심층적으로 탐색하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 주로 심층면담을 기반으로 한 질적사례연구를 실시하였다. 연구결과, 1) 행위자로서의 교사의 고민 측면에서 ‘교육부 지원 vs. 교사 혼자’, ‘안전한 학교 vs. 위험한 학교’, ‘방역 우선 vs. 교육 우선’, 2) 학교 조직과 교육 정책에 대한 시선 측면에서 ‘유연한 휴가 vs. 엄격한 복무’, ‘Top-down vs. Bottom-up’, ‘신속한 발표 vs. 철저한 준비’의 패러독스 현상을 도출하였다. 이를 바탕으로 정책적 시사점을 제시하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Shin, Hyun Seok photo

Shin, Hyun Seok
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE