Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

플립러닝의 동영상 활용시 제안과 교육적 가치 고찰Suggestions for Using Flipped Learning Videos and a Study on the Educational Value

Other Titles
Suggestions for Using Flipped Learning Videos and a Study on the Educational Value
Authors
이은선임희석
Issue Date
2020
Publisher
중소기업융합학회
Keywords
플립러닝의 교육적 가치; 동영상 강의; 자기주도학습; 메타인지; 망각곡선; 하브루타; Educational Value of Flipped Learning; Video Lecture; Self-Directed Learning; Metacognition; Forgetting Curve; Havruta
Citation
융합정보논문지, v.10, no.6, pp.87 - 95
Journal Title
융합정보논문지
Volume
10
Number
6
Start Page
87
End Page
95
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/60383
DOI
10.22156/CS4SMB.2020.10.06.087
Abstract
기존에는 동영상의 중요성을 인지하지 못하고 플립러닝의 교육적 가치에 관심을 둔 연구가 거의 없었으며, 플립러닝을 이해하지 못하여 잘못된 실험들도 많이 있었다. 따라서 플립러닝에 대한 정확한 이해가 필요하다. 본 연구는 플립러닝의 대표적인 선행학습 도구인 동영상 학습의 주의할 점을 제안하고 플립러닝의 교육적 가치를 고찰하기위해 뒷받침할 논문과 근거들을 제시했다. 강의 동영상은 10∼15분의 핵심적인 내용으로 제작해야하며, 플립러닝의 교육적 가치는 자기주도학습, 협력학습, 하브루타, 망각곡선 극복, 메타인지에 있다는 것을 밝혀냈다. 본 연구를 통해 플립러닝에 어려움을 겪는 교사들에게 좋은 지침과 교육 방향이 제공되길 기대한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School > Department of Computer Science and Engineering > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE