Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

AI융합 교육을 위한 교사 교육과정 개발Curriculum Development for AI Convergence Education

Other Titles
Curriculum Development for AI Convergence Education
Authors
이원규김자미
Issue Date
2020
Publisher
한국융합인문학회
Keywords
Artificialintelligence; AI convergence curriculum; AI competency of teachers; AI(인공지능); AI융합 교육과정; 교사 AI 역량
Citation
한국융합인문학, v.8, no.3, pp.29 - 52
Indexed
KCI
Journal Title
한국융합인문학
Volume
8
Number
3
Start Page
29
End Page
52
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/60843
DOI
10.14729/converging.k.2020.8.3.29
ISSN
2288-6222
Abstract
SW, AI 등으로 인한 사회적 변화는 교육에도 영향을 미치고 있다. 변화하는 기술이나 산업에 대응하기위한 교육과정의 변화는 교사들의 역량 강화에 대한 요구로 이어지고 있다. 이에 본 연구는 개정될 교육과정에 적응할 수 있도록 교사의 AI 관련 융합 역량 강화를 위한 교육과정을 개발하기 위한 목적으로 진행되었다. 목적 달성을 위해 18개의 국내외 대학의 AI 관련 교육과정을 분석하였다. 분석 결과를 토대로 초중등교사를 위한 AI융합 교육과정을 개발하였다. 초중등 교사들을 위한 교육대학원의 AI융합 교육 교육과정은6개 영역에서 총 28개의 과목으로 개발하였다. 필수 영역을 비롯하여 AI교육 방법론, 소프트웨어 입문, 인공지능을 위한 프로그래밍, 데이터과학과 기계학습, AI와 교육의 6개의 영역이다. 각 영역은 3개에서8개의 과목으로 구성되었다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School > Department of Computer Science and Engineering > 1. Journal Articles
Graduate School of Education > Computer Science Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher LEE, WON GYU photo

LEE, WON GYU
컴퓨터학과
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE