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Efficacy of stereotactic body radiotherapy for unresectable or recurrent cholangiocarcinoma: ameta-analysis and systematic review

Authors
Lee, JeongshimYoon, Won SupKoom, Woong SubRim, Chai Hong
Issue Date
Feb-2019
Publisher
SPRINGER HEIDELBERG
Keywords
Cholangiocarcinoma; Stereotactic body radiotherapy; Efficacy; Meta-analysis; Stereotactic ablative body radiotherapy
Citation
STRAHLENTHERAPIE UND ONKOLOGIE, v.195, no.2, pp.93 - 102
Indexed
SCIE
SCOPUS
Journal Title
STRAHLENTHERAPIE UND ONKOLOGIE
Volume
195
Number
2
Start Page
93
End Page
102
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/67857
DOI
10.1007/s00066-018-1367-2
ISSN
0179-7158
Abstract
PurposeNon-surgical treatment including stereotactic body radiation therapy (SBRT) have been used practically as alternative modalities for unresectable or recurrent cholangiocarcinoma (CC). We performed asystematic review and meta-analysis to examine the efficacy of SBRT for such patients.MethodsEmbase, PubMed, MEDLINE, and Cochrane library databases were searched systematically until October 2017. Primary endpoint was 1-year local control (LC) rate; 1-year overall survival (OS), response rates, and grade 3toxicities were assessed as secondary endpoints.ResultsEleven studies (226patients) were included. The prescribed median SBRT dose was 45 (range 30-55) Gy in 3-5fractions. The pooled 1-year LC rate was 81.8% (95% confidence interval [CI] 69.4-89.9%) in the studies using an equivalent dose in 2Gy per fraction (EQD2) 71.3Gy(2) and 74.7% (95% CI 57.1-86.7%) in the studies using an EQD2 <71.3Gy(2). The median OS was 13.6 (range 10-35.5) months. The pooled 1-year OS rate was 53.8% (95% CI 44.9-62.5%) and the pooled 1-year LC rate was 78.6% (95% CI 69.0-85.8%). Most common toxicity was duodenal ulcer and gastric ulcer in available studies, with the acute incidence of grade 3 of less than 10% and the late incidence of 10-20%.ConclusionsSBRT was afeasible treatment option with respect to achieving ahigh LC for unresectable or recurrent CC. Gastrointestinal toxicity is acceptable, but remains an obstacle related to dose escalation. ZusammenfassungHintergrundDie nichtoperative Behandlung einschlie ss lich der stereotaktischen Strahlentherapie (SBRT) wurde praktisch als alternatives Verfahren fur das inoperable oder rezidivierende Cholangiokarzinom (CC) eingesetzt. Wir fuhrten eine systematische uberprufung und Metaanalyse durch, um die Wirksamkeit der SBRT bei solchen Patienten zu untersuchen.MethodenDie Embase-, PubMed-, Medline- und Cochrane-Bibliotheksdatenbanken wurden bis Oktober 2017 systematisch durchsucht. Primarer Endpunkt war die 1-Jahres-Rate der lokalen Kontrolle (LC). Das 1-Jahres-Gesamtuberleben (OS), die Ansprechraten und Toxizitatsgrade >3 wurden als sekundare Endpunkte bewertet.ErgebnisseElf Studien (226 Patienten) wurden eingeschlossen. Die vorgeschriebene mediane SBRT-Dosis betrug 45 (Bereich 30-55)Gy in 3-5Fraktionen. Die gepoolte 1-Jahres-LC-Rate betrug 81,8% (95%-Konfidenzintervall [KI] 69,4-89,9%) in den Studien mit einer aquivalenten Dosis in 2Gy pro Fraktion (EQD2) 71,3Gy(2) und 74,7% (95%-KI 57,1-86,7%) in den Studien mit einer EQD2 <71,3Gy(2). Das mediane OS betrug 13,6 (Bereich 10-35,5) Monate. Die gepoolte 1-Jahres-OS-Rate betrug 53,8% (95%-KI 44,9-62,5%) und die gepoolte 1-Jahres-LC-Rate 78,6% (95%-KI 69,0-85,8%). Die haufigsten Toxizitaten waren Ulcus duodeni und Ulcus ventriculi in den verfugbaren Studien mit einer akuten Inzidenz von Grad 3 unter 10% und einer spaten Inzidenz von 10 bis 20%.SchlussfolgerungenDie SBRT war eine machbare Behandlungsoption in Bezug auf die Erreichung einer hohen LC bei inoperablen oder rezidivierenden CC. Die gastrointestinale Toxizitat ist akzeptabel, bleibt jedoch ein Hindernis im Zusammenhang mit der Dosiseskalation.
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