Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

온라인 학습판단 시스템을 활용한 e-러닝 동영상 수업의 효과연구 : 초등학교 사회과 수업을 중심으로A Study on the Effectiveness of e-learning video class using the online learning judgement system : Focused on the social studies classes in Elementary school

Other Titles
A Study on the Effectiveness of e-learning video class using the online learning judgement system : Focused on the social studies classes in Elementary school
Authors
김지현정재범조재춘임희석
Issue Date
2019
Publisher
한국융합학회
Keywords
e-러닝; 동영상 학습; 온라인 학습판단 시스템; 수업 효과성; 스마트교육; e-Learning; Video learning; Online learning judgment system; Smart Education
Citation
한국융합학회논문지, v.10, no.2, pp.141 - 148
Indexed
KCI
Journal Title
한국융합학회논문지
Volume
10
Number
2
Start Page
141
End Page
148
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/70067
DOI
10.15207/JKCS.2019.10.2.141
ISSN
2233-4890
Abstract
초등 e-러닝 동영상 수업에서 교육적 효과성을 비교 분석 하고자 한다. 교육용 동영상의 활용빈도가 높은 초등학교 현장에서 동영상 자료에 대한 학습판단은 중요하지만 판단을 하기에는 어려운 실정이다. 이러한 현장의 문제점을 해결해 보고자, 초등학교 5학년 사회과 수업을 대상으로, 실험집단에는 온라인 학습판단 시스템을 이용하여 동영상 학습을 하였고 비교 집단에는 전통적인 방법으로 동영상 학습을 진행 하였다. 실험 결과, 온라인 학습판단시스템을 활용한 수업은 학습자의 학업 성취도를 신장시키는데 효과적이었다. 또한 학습자의 학습 만족도에도 긍정적 영향을 주었다. 교수자의 수업 만족도는 교수자들의 수가 적어 유의미한 통계 분석 결과가 도출되지 않았으나 평균값은 실험집단의 교수자의 수업 만족도가 높으며, 편차는 실험집단의 교수자 결과가 작은 것을 확인 할 수 있었다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School > Department of Computer Science and Engineering > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE