Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

고등학생의 학업소진과 학업열의에 관한 연구: 직무요구-자원모형 검증을 중심으로Study on Academic Burnout and Engagement among Highschool Students: Applying the Job Demands-Resources Model

Other Titles
Study on Academic Burnout and Engagement among Highschool Students: Applying the Job Demands-Resources Model
Authors
조수현이민영이장희이상민
Issue Date
2018
Publisher
안암교육학회
Keywords
JD R모형; 학업요구; 학업자원; 학업소진; 학업열의; Job Demands Resources Model; Academic demands; Academic resources; Academic burnout; Academic engagement.
Citation
한국교육학연구, v.24, no.3, pp.1 - 26
Indexed
KCI
Journal Title
한국교육학연구
Volume
24
Number
3
Start Page
1
End Page
26
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/80337
DOI
10.29318/KER.24.3.1
ISSN
1598-9054
Abstract
본 연구는 고등학생을 대상으로 학업요구와 학업자원이 학업소진 및 학업열의에 미치는 영향을 직무요구 자원 모형(Job Demands Resources Model)을 바탕으로 학업 장면에서 검증하고자 한다. 이에 서울, 인천, 경지 소재의 정규 교과과정 중에 있는 8개의 학교에서 고등학교 3학년 총 934명을 대상으로 연구를 실시하였으며, 학업요구, 학업자원, 학업소진 및 학업열의간의 관계를 확인하였다. 구조방정식모형을 이용하여 검증한 결과는 다음과 같다. 첫째, 개인의 노력, 학업과몰입, 교사압력으로 구성된 학업요구는 학업소진과 학업열의 모두에 유의한 정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 보상, 또래지지, 교사 자율성지지, 부모 학업적지지로 구성된 학업자원은 학업소진에 유의한 부적인 영향을, 학업열의에 정적인 영향을 미쳤다. 본 연구는 직무요구 자원 모형을 학업장면에서 검증하였다는 데에 의의가 있으며, 이에 대한 한계를 포함하여 후속연구를 제안하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Sang Min photo

Lee, Sang Min
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE