한국인 일본어학습자의 ‘ナ형용사’의 사용양상-4개월간의 초급작문을 자료로 하여-Use Aspects of “Na” Adjectives of Korean Students Learning Japanese Language - Based on the Data Collected from Beginning Level Essays during the Period of 4 Months -
- Other Titles
- Use Aspects of “Na” Adjectives of Korean Students Learning Japanese Language - Based on the Data Collected from Beginning Level Essays during the Period of 4 Months -
- Authors
- 조영남
- Issue Date
- 2018
- Publisher
- 한국일본어문학회
- Keywords
- Korean students learning Japanese; beginning level essay; “Na” adjective; error; 한국인 일본어학습자; 초급작문; ナ형용사; 오류
- Citation
- 日本語文學, v.1, no.79, pp.141 - 159
- Indexed
- KCI
- Journal Title
- 日本語文學
- Volume
- 1
- Number
- 79
- Start Page
- 141
- End Page
- 159
- URI
- https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/80794
- DOI
- 10.18704/kjjll.2018.12.79.
- ISSN
- 1226-0576
- Abstract
- 본 연구에서는 JFL 교실환경에서 배우는 학습자의 ナ형용사의 습득 상황을 파악하기 위해 144개의 작문에 나타난 바른 사용과 오류를 범한 사용을 분석하여 전반적인 사용법을 밝혔다.
ナ형용사의 오류는 ‘ナ’와 ‘ダ’를 추가하여 오류가 일어나는 경우 보다 ‘ナ’와 ‘ダ’를 탈락하여 단순화시키는 오류가 많았다. 이것은 언어표현을 단순화시키려고 하는 제2언어학습자의 중간언어의 메커니즘이 크게 작용한다고 사료된다.
曺英南(2016)에서는 ナ형용사의 활용법인 ‘ナ’를 적용시킨 イ형용사의 오류가 나타났는데 본 연구의 분석을 통해서, 그 오류의 배경에는 보다 사용빈도가 높은 ナ형용사의 영향이 있다는 것을 지적할 수 있고, 사용빈도와 오류의 상관관계에 대해서는 향후 고찰이 더 필요하다고 할 수 있다.
- Files in This Item
- There are no files associated with this item.
- Appears in
Collections - College of Liberal Arts > Department of Japanese Language and Literature > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.