Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

마인드맵을 활용한 읽기·쓰기 교수방법이 자폐스펙트럼장애 청소년의 질문에 대한 반응과 작문의 길이에 미치는 효과The effects of Reading and Writing Strategy Using Mind-Map on the Response to Questions and Length of Compositions by Adolescent Students with Autism Spectrum Disorder

Other Titles
The effects of Reading and Writing Strategy Using Mind-Map on the Response to Questions and Length of Compositions by Adolescent Students with Autism Spectrum Disorder
Authors
길한아손승현
Issue Date
2018
Publisher
대구대학교 한국특수교육문제연구소
Keywords
Autism Spectrum Disorder; Mind-Map strategy; Reading and Writing strategy; Response to Questions; Composition; 마인드맵; 읽기·쓰기 교수; 청소년 자폐 학생; 질문에 대한 반응; 작문의 길이
Citation
특수교육저널:이론과 실천, v.19, no.2, pp.49 - 74
Indexed
KCI
Journal Title
특수교육저널:이론과 실천
Volume
19
Number
2
Start Page
49
End Page
74
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/80821
DOI
10.19049/JSPED.2018.19.2.03
ISSN
1598-060X
Abstract
본 연구는 마인드맵을 활용한 읽기·쓰기 교수가 자폐스펙트럼장애 청소년의 질문에 대한반응과 작문의 길이가 증진되는지를 알아보기 위해 실시되었다. 중재는 글을 읽고 쓰는 것은가능하지만, 이야기나 교과서를 읽고 세세한 내용파악에 어려움이 있고, 읽은 내용을 적절한문장으로 요약과 문장 구성력에 어려움이 있는 학생 3명을 대상으로 하였으며, 대상자간 중다 간헐 기초선 설계를 사용하여 중재의 효과를 검증하였다. 대상 학생의 읽기학년규준에 맞춰 국어 교과서에 나오는 이야기 글감을 수집 및 수정하여 중재에 활용하였으며, 시각적 단서를 포함하고 있는 마인드맵을 활용하여 읽기·쓰기 교수를 하였다. 연구 결과, 마인드맵을활용한 읽기·쓰기 교수는 대상학생의 질문에 대한 반응과 작문의 길이에 긍정적 영향을 미친 것으로 나타났으며, 중재가 끝난 후에도 질문에 대한 반응과 작문의 길이가 유지됨을 확인할 수 있었다. 이처럼, 마인드맵을 활용한 읽기·쓰기 교수는 일반학생 및 학생장애 학생들뿐 아니라 자폐스펙트럼장애 학생들에게도 효과적임을 제시할 수 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Son, Seung Hyun photo

Son, Seung Hyun
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE