Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

중등 사회 교육과정과 국가 정체성 교육의 변천사The middle school social studies curriculum and the historical changes in the education for state identity in South Korea

Other Titles
The middle school social studies curriculum and the historical changes in the education for state identity in South Korea
Authors
강진웅
Issue Date
2017
Publisher
한국사회과교육연구학회
Keywords
Middle school social studies; curriculum; education for state identity; democratic citizens; discoursive analysis; 중등 사회과; 교육과정; 국가 정체성; 민주 시민; 담론 분석
Citation
사회과교육, v.56, no.1, pp.45 - 59
Indexed
KCI
Journal Title
사회과교육
Volume
56
Number
1
Start Page
45
End Page
59
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/85688
DOI
10.37561/sse.2017.03.56.1.45
ISSN
1225-0643
Abstract
한국의 중등 사회과 교육과정은 미군정의 민주주의 교육, 분단체제의 반공교육, 탈냉전 통일교육 및 민주시민 교육, 21세기 다문화교육 및 소수자 인권교육을 지향하며 변화해 왔고 이러한 흐름에서 사회 교과는 개인이 국가 속에서 자신의 소속감을 확인하고 규정짓는 국가 정체성에 관한 교육을 구현해 왔다. 교수요목기의 교육적 실험이 실패하고 제1차 교육과정을 거쳐 제2차 교육과정부터 제4차 교육과정까지 반공 및 민족 정체성을 바탕으로 한 ‘국민’ 정체성 교육이 강화되었고 이러한 정체성 교육은 민주화로 이행하는 제5차 교육과정을 거쳐 제6차 교육과정부터 제7차 교육과정까지 탈냉전 통일교육과 ‘민주 시민’의 정체성 교육으로 발전했다. 2007년 개정 교육과정 이후에는 민주 시민의 정체성 교육이 다문화의 시대적 변화와 함께 ‘세계 시민’ 및 ‘다문화 시민’의 정체성 교육으로 확장되고 있다. 이 논문은 중학교 3학년 일반사회 교과서에 대한 담론 분석을 통해 냉전과 탈냉전, 분단과 통일, 민족 정체성과 다문화/소수자 인권이라는 틀에서 발전해 온 중등 사회과의 국가 정체성 교육을 탐색한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Associate Research Center > Research Institute of Korean Studies > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE