Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

사회부과 완벽주의와 학업소진의 관계: 학업요구를 통한 시험불안의 매개된 조절효과Relation between socially prescribed perfectionism and academic burnout: Testing the mediated moderating effect of test anxiety through academic demands

Other Titles
Relation between socially prescribed perfectionism and academic burnout: Testing the mediated moderating effect of test anxiety through academic demands
Authors
장은비변은지성현모이상민
Issue Date
2016
Publisher
한국심리학회산하학교심리학회
Keywords
socially prescribed perfectionism; academic burnout; test anxiety; academic demands; mediated moderating effect; 사회부과 완벽주의; 학업소진; 시험불안; 학업요구; 매개된 조절효과
Citation
한국심리학회지:학교, v.13, no.2, pp.227 - 246
Indexed
KCI
Journal Title
한국심리학회지:학교
Volume
13
Number
2
Start Page
227
End Page
246
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/90771
DOI
10.16983/kjsp.2016.13.2.227
ISSN
1738-463X
Abstract
본 연구는 매개된 조절 모형을 이용하여, 대학생의 사회부과 완벽주의, 학업요구, 시험불안, 학업소진 간의 관계를 알아보았다. 그 결과, 사회부과 완벽주의는 시험불안을 완전 매개해 학업소진에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 사회부과 완벽주의가 높으면 시험불안이 높고, 시험불안이 높으면 학업소진도 많이 되는 것으로 나타났다. 나아가 사회부과 완벽주의가 시험불안에 미치는 영향은 학업요구가 조절하는 것으로 나타났다. 사회부과 완벽주의가 높을 때, 학업요구가 과다하다고 지각하면 그렇지 않을 때보다 시험불안이 높은 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 대학생의 학업소진과 시험불안을 줄일 수 있는 개입방안 및 본 연구의 제한점을 논의하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Sang Min photo

Lee, Sang Min
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE