Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

완벽주의와 학업소진의 관계에서 마음챙김의 매개효과The mediating effects of mindfulness on the relationship between perfectionism and academic burnout

Other Titles
The mediating effects of mindfulness on the relationship between perfectionism and academic burnout
Authors
정문정이상민최현주
Issue Date
2016
Publisher
한국청소년상담복지개발원
Keywords
adolescents’ academic burnout; mindfulness; perfectionism; mediation effect; 청소년 학업소진; 마음챙김; 완벽주의; 매개효과
Citation
청소년상담연구, v.24, no.1, pp.1 - 23
Indexed
KCI
Journal Title
청소년상담연구
Volume
24
Number
1
Start Page
1
End Page
23
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/91140
DOI
10.35151/kyci.2016.24.1.001
ISSN
1226-1432
Abstract
본 연구는 자기지향 완벽주의와 사회부과 완벽주의가 각각 청소년의 마음챙김 및 학업소진에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구대상은 고등학생 288명이었고 구조방정식 모형을 사용하여 완벽주의와 학업소진 간 관계에서 마음챙김의 매개효과를 검증하였다. 연구 결과, 자기지향 완벽주의가 높을수록 마음챙김을 잘 하고 학업소진도 낮아지는것으로 나타났다. 한편, 사회부과 완벽주의가 높을수록 마음챙김을 잘 하지 못하고 학업소진은 높아지는 것으로 나타났다. 또한, 완벽주의와 학업소진의 관계에서 마음챙김의매개효과는 학업소진 전체 점수와 학업소진 하위요인 중 탈진에서 검증되었다. 즉, 자기지향 완벽주의가 마음챙김을 매개로 학업소진을 감소시키며, 사회부과 완벽주의는 마음챙김을 저해함으로써 학업소진을 심화시킨다는 것이 밝혀졌다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Sang Min photo

Lee, Sang Min
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE