Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

영국의 교육과정 개정으로 본 정보교과의 지식과 문제해결력에 대한 쟁점Controversial Issues in Knowledge and Problem Solving Skills of Information Subjects Observed after Amending the Curriculum in the U.K.

Other Titles
Controversial Issues in Knowledge and Problem Solving Skills of Information Subjects Observed after Amending the Curriculum in the U.K.
Authors
김자미이원규
Issue Date
2014
Publisher
한국컴퓨터교육학회
Keywords
Informatics; Knowledge; Problem solving; 정보교과; 지식; 문제해결력
Citation
컴퓨터교육학회 논문지, v.17, no.3, pp 53 - 63
Pages
11
Indexed
KCI
Journal Title
컴퓨터교육학회 논문지
Volume
17
Number
3
Start Page
53
End Page
63
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/100957
DOI
10.32431/kace.2014.17.3.005
ISSN
1598-5016
2733-9785
Abstract
정보교과에 대한 논의에서 중요하게 고려되는 것은 문제해결력이다. 정보교과가 갖는 범 교과적 성향과 더불어 정보교과의 지식이 내포한 전이가(轉移價)를 강조하기 위한 특성이 문제해결력이기 때문이다. 교과에서 중요하게 고려되어야 하는 것은 지식임에도 불구하고, 정보교과는 문제해결력이 지식에 앞서있는가? 본 연구는 정보과학에 대한 지식을 근간으로 교과기반, 지식기반 교육과정으로 개정한 2014년영국 교육과정의 내용체계를 논의하였다. 핵심지식에 대한 영국 교육과정에 근거하여, 정보교과에서 지식과 문제해결력은 어떤 관점에서 논의되어야 하는지에 대한 교육적 함의를 제공하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School > Department of Computer Science and Engineering > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE