Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

체육 상황에서 3×2 성취목표 모델: 확장적용 및 비교문화적 반복검증A 3×2 Achievement Goal Model in the Physical Education Setting: The Extended Application and Cross-Cultural Replication

Other Titles
A 3×2 Achievement Goal Model in the Physical Education Setting: The Extended Application and Cross-Cultural Replication
Authors
박중길문익수
Issue Date
2013
Publisher
한국스포츠심리학회
Keywords
체육수업; 3×2 성취목표 모델; 접근-회피 동기; 유능감; 성격; 성취정서; 과제 관여; physical education; 3×2 achievement goal model; approach-avoidance motivation; competence; personality; achievement emotion; task engagement
Citation
한국스포츠심리학회지, v.24, no.1, pp.175 - 192
Indexed
KCI
Journal Title
한국스포츠심리학회지
Volume
24
Number
1
Start Page
175
End Page
192
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/105112
ISSN
1226-685X
Abstract
본 연구는 6요인 목표(과제접근, 과제회피, 자기접근, 자기회피, 타자접근, 타자회피)로 구성된 3×2 성취목표 모델(Elliot, Murayama, & Pekrun, 2011)을 체육 상황에 적용하여 그 개념구조와 관련변인과의 예측적 관계를 반복 검증하였다. 연구 1(N=193)과 2(N=407)의 결과 6요인 성취목표의 구조는 모두 자료에 적합하였다(연구 1. ²=354.59, df=120, p<.001, Q=2.12, CFI= .952, TLI=.938, RMSEA=.076; 연구 2. ²=254.21, df=120, p<.001, Q=2.11, CFI=.972, TLI=.965, RMSEA =.052). 연구 2에서 회귀분석의 결과 접근과 회피에 기반한 6개 성취목표는 각각 접근-회피 기질에 의해 예측되었으며, 긍정적 부정적 정서와 과제 관여와 관련이 있었다. 다집단 확인적 요인분석의 결과 3×2 성취목표의 요인 구조는 두 집단 간에 동일한 것으로 나타났다. 본 결과는 3×2 성취목표 모델이 중학교 체육 상황에 적용될 수 있음을 시사한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Physical Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE