Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

장애대학생의 학습지원 방안 마련을 위한 학교생활 경험에 관한 연구An Analysis Study of the Experience to College Students with Disabilities for Learning Support

Other Titles
An Analysis Study of the Experience to College Students with Disabilities for Learning Support
Authors
조성희손승현
Issue Date
2013
Publisher
서울대학교 교육연구소
Keywords
장애대학생; 대학생활경험; 학습지원; 현상학적 연구; college students with disabilities; experience on the university life; learning support; phenomenological study
Citation
아시아교육연구, v.14, no.3, pp.261 - 292
Indexed
KCI
Journal Title
아시아교육연구
Volume
14
Number
3
Start Page
261
End Page
292
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/105680
DOI
10.15753/aje.2013.14.3.011
ISSN
1229-9448
Abstract
본 연구는 장애대학생의 학교생활 경험을 통해 대학생활 적응 및 학업에 미치는 본질적 의미를 탐색하여 그들에 대한 학업적 지원 방향을 모색하기 위하여 수행되었다. 본 연구는 현상학적 방법을 적용하여 장애대학생의 대학생활 경험의 중심의미를 심층적으로 이해하고, 이들에 대한 학습지원 방안을 제시하는 데 연구목적이 있다. 이를 위하여 장애대학생 및 이들을 돕는 구성원들을 대상으로 심층면접을 실시하였고, 연구자료는 현상학적 방법 중 Colaizzi(1978)의 방법을 활용하여 분석하였다. 분석 결과 124개의 의미요약, 22개의 주제, 그리고 최종적으로 8개의 중심의미가 도출되었고, 장애대학생이 학교생활에서 학업에 영향을 미치는 적응 및 부적응 요인에 대한 경험의 의미를 발견하였다. 연구결과를 토대로 시사점과 함께 심리적, 환경적, 대인관계적, 학습전략적 측면에서 장애대학생을 대상으로 지원 가능한 학습 지원 프로그램과 준비사항에 대해 제안하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Son, Seung Hyun photo

Son, Seung Hyun
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE