Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

원어민 보조교사가 고등학생들의 영어능력 향상에 미치는 영향The Effect of Native English Teachers on High School Students’ English Performance

Other Titles
The Effect of Native English Teachers on High School Students’ English Performance
Authors
최형재김슬기
Issue Date
2013
Keywords
원어민 보조교사; 학업성취도; OLS; Native English Teacher; Scholastic Achievement; OLS
Citation
직업능력개발연구, v.16, no.1, pp.1 - 19
Indexed
KCI
Journal Title
직업능력개발연구
Volume
16
Number
1
Start Page
1
End Page
19
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/105827
DOI
10.36907/krivet.2013.16.1.1
ISSN
2586-5048
Abstract
본 연구는 일반계 고등학교의 국가수준 학업성취도평가 결과를 이용하여 원어민 보조교사가 학생들의 영어능력 향상에 미치는 영향을 분석하였다. 실증분석 결과, 원어민 강사는 일반계 고등학교 학생들의 영어과목 학업성취도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 그러나 이러한 긍정적인 영향은 주로 중상위권 학생들에게서 유의하게 나타났다. 즉, 상대적으로 영어에 자신 있고 준비가 된 학생들일수록 원어민 강사가 영어과목 학습에 더 큰 도움을 받는다는 것이다. 따라서 원어민 강사제도가 보다 많은 계층의 학생들에게 효과를 가져올 수 있도록 하기 위해서는 원어민 강사제도가 확대될 필요가 있고, 수준별 학습 등을 통해 영어능력이 떨어지는 학생들에 대한 지원도 고려해야 할 것으로 보인다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School > Department of Economics and Statistics > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Choi, Hyung Jai photo

Choi, Hyung Jai
College of Public Policy (Division of Economics and Statistics)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE